Τρίτη 21 Ιουλίου 2020

Οι πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ, για τις μνημονιακές περικοπές Συντάξεων .



Η πρόσφατη απόφαση της Ολομέλειας του ΣΤΕ ( 1439-1443/2020), με την οποία ακυρώνει προηγούμενη δική της απόφαση και νομιμοποιεί τις περικοπές των Ν Βρούτση (ν.4051/2012 και ν.4093/2012) και επιστρέφει αναδρομικά 10-11 μηνών, δυστυχώς ήταν αναμενόμενη. Είχε προηγηθεί η απόφαση του ΣΤΕ, (4 Οκτωβρίου 2019) με πρόεδρο τη σημερινή Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, που έκρινε συνταγματικά νόμιμο το ν. Κατρούγκαλου και νόμιμη τη σύνταξη του Δεκεμβρίου του 2014 με συνέπεια οι αναδρομικές διεκδικήσεις μας για το 2013 και 2014 να πάνε περίπατο, καθώς επίσης οι διεκδικήσεις μας από 13.5.2016, και μετα, δηλ. από την εφαρμογή του ν. Κατρούγκαλου.
Επειδή πρώην και νυν Υπουργοί Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης έχουν δηλώσει κατ’ επανάληψη ότι σέβονται τις δικαστικές αποφάσεις , οφείλουμε να τους υπενθυμίσουμε ότι η Ολομέλεια του ΣΤΕ, τον Ιούνιο του 2015, δε νομιμοποίησε τις περικοπές του 2013 και 2014 ( επί υπουργίας Βρούτση), αλλά αποφάσισε (απ. 2287-2290/2015) ότι είναι αντισυνταγματικές οι περικοπές των κύριων και επικουρικών συντάξεων με βάση τους νόμους 4051/2012 και 4093/2012 και η κατάργηση των δώρων, από 1.1.2013, συνολικού ύψους 800€ (400+200+200) το χρόνο. Επί πλέον διέταξε την επαναφορά όλων των συντάξεων στα επίπεδα του 2012, χωρίς προηγούμενη προσφυγή στα δικαστήρια, και την καταβολή της 13ης και 14ης σύνταξης (δηλ. των Δώρων) σε όλους τους συνταξιούχους. Το ΑΕΔ (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο)- μετά από προσφυγή των Δικαστικών- με τις αποφάσεις του, 1-4/2018, προχώρησε ακόμη πιο πέρα, αποσυνδέοντας το ισόβιο δικαίωμα των συνταξιούχων για τα δώρα και επίδομα άδειας από το νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016. Η απόφαση αυτή του ΣΤΕ δεν εφαρμόστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που επί 4 χρόνια «εποίει την νήσσαν».
Όταν οι Υπουργοί δηλώνουν ότι θα τηρήσουν τις αποφάσεις των ανωτάτων δικαστηρίων, είμαστε σίγουροι ότι το τελικό αποτέλεσμα θα ήταν αρνητικό για τους συνταξιούχους. Είμαστε βέβαιοι ότι οι Υπουργοί γνώριζαν από πριν ότι η απόφαση του ΣΤΕ της 10ης Ιουνίου 2015 θα ανατρεπόταν.
Επειδή ανάμεσα στην απόφαση του ΣΤΕ της 10ης Ιουνίου του 2015 και μέχρι την εφαρμογή του ν. Κατρούγκαλου από 13.5.2016 μεσολαβούσε ένα κενό 11 μηνών, ο Υπουργός Εργασίας (Βρούτσης) και ο ΕΦΚΑ ζήτησαν από το ΣΤΕ, στα πλαίσια της πιλοτικής δίκης, να αποφανθεί αν οι συνταξιούχοι δικαιούνται αναδρομικά και για πόσο χρόνο. Αφού η κυβέρνηση με τη βούλα των δικαστηρίων εξασφάλισε τη νομιμοποίηση και μονιμοποίηση όλων των μνημονιακών περικοπών από το 2010 και εντεύθεν, ήταν επόμενο να θριαμβολογεί ότι τα αναδρομικά των 10-11 μηνών, που επεδίκασε η τελευταία απόφαση του ΣΤΕ ( 1439-1443/2020), θα τα δώσει σε όλους σε βάθος 5ετίας(!).
Επειδή θα ασκηθούν πιέσεις από τα δικηγορικά γραφεία για νέες προσφυγές στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο, καλό είναι να θυμηθούμε τι αποφάσισε το Δικαστήριο αυτό (απόφαση 9ης Μαΐου 2013) για τις πρώτες μνημονιακές περικοπές μετά από προσφυγή της ΑΔΕΔΥ: «Το Δικαστήριο θεωρεί ότι οι εθνικές αρχές είναι καταρχήν περισσότερο κατάλληλες από ένα διεθνές δικαστήριο για να επιλέξουν τα πλέον πρόσφορα μέσα για την επίτευξη αυτού του σκοπού και σέβεται τις επιλογές τους, εφόσον αυτές δε στερούνται προδήλως εύλογης βάσης» «Το Δικαστήριο θεωρεί ότι οι περιορισμοί που εισήγαγαν οι επίδικοι νόμοι δεν μπορούν να θεωρηθούν «στέρηση περιουσίας», όπως ισχυρίζονται οι προσφεύγουσες, αλλά επέμβαση στην απόλαυση του δικαιώματος στον σεβασμό της περιουσίας…… Λαμβανομένων υπόψη των ανωτέρω, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δεν έχει λόγο να αμφισβητήσει ότι αποφασίζοντας τη μείωση των αποδοχών και συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων, ο νομοθέτης εξυπηρετούσε σκοπό δημοσίας ωφελείας».
Η παράταξή μας από την πρώτη στιγμή πίστευε και πιστεύει ότι οι περικοπές των συντάξεών μας που εφάρμοσαν και εφαρμόζουν  οι κυβερνήσεις δεν ανατρέπονται μόνο με δικαστικές αποφάσεις.Απαιτειται πολιτικη βούληση.Και αν κάποια απόφαση, λόγω της πολιτικής συγκυρίας, είναι θετική δεν την εφαρμόζουν, όπως συνέβη με την απόφαση του ΣΤΕ της 10ης Ιουνίου 2015, ή ασκούν νέες προσφυγές, στα πλαίσια της πιλοτικής δίκης, μέχρι να εξασφαλίσουν τις επιθυμητές αποφάσεις. Οι κυβερνήσεις μπορούν να χρησιμοποιούν τις δικαστικές αποφάσεις κατά το δοκούν. Για τη μη εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων επικαλούνται μάλιστα και δημοσιονομικά προβλήματα και «νομιμοποιούνται» να μην τις εφαρμόζουν. Εξάλλου και η θετική για τους συνταξιούχους απόφαση της 10ης Ιουνίου2015 του ΣΤΕ, που έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές από 1.1.2013, «επέτρεπε» στην κυβέρνηση να εφαρμόσει την απόφαση μόνο από 11.6.2015 και μετά: Στην απόφασή του 2287/2015 το ΣΤΕ εξέτασε επίσης και το θέμα της αναδρομικότητας και αποφάσισε: «Εν όψει των δεδομένων τούτων, το Δικαστήριο, μετά στάθμιση του δημοσίου συμφέροντος, αναφερομένου στην οξυμένη δημοσιονομική κρίση και στην κοινώς γνωστή ταμειακή δυσχέρεια του ελληνικού Κράτους, ορίζει ότι οι συνέπειες της αντισυνταγματικότητας των επίμαχων διατάξεων θα επέλθουν μετά την δημοσίευση της παρούσης αποφάσεω», δηλ. από 11.6.2015. Μένει να δούμε ,πως και ποτέ ,θα εφαρμόσει τις τωρινές αποφάσεις του ΣτΕ. 


Ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας

  Κύριε Πρωθυπουργέ, Ο Σύλλογος μας και στο όνομα των 28.000 Συνταξιούχων μελών μας, σας απευθύνει ανοιχτή και δημόσια επιστολή αγωνίας αλλά...